torsdag 15 september 2011

Löpträning! I stället för lunch!

Igår fick jag klart för mig skillnaden mellan 'hastighet' och 'tempo' på löpbandets display. Och jag har nog hittills såsat fram i ett behagligt men egentligen rätt så kasst tempo.
Tempot är antal minuter per kilometer, och hastigheten är kilometer per timma. Nu vet jag det.

Jag vill ju kunna springa en mil på under en timma. Det är mitt närmsta mål. Jag måste alltså komma upp till 10an på hastighetsdisplayern. Då går det inte att fisa fram i mitt springa-till-månen-och-tillbaka-tempo på 8.2-4 hastighet. Det kan jag göra som återhämtning de dagar jag inte vill/orkar/känner för en rejäl genomkörare. Men inte varje gång jag kutar.

Jag måste från och med nu sparka igång mina ben! Öka Ulrika! Nåt jag ska sluta med är att använda plus och minusknapparna på löpbandet, det vill säga öka eller oftast (!) sänka farten när jag blir trött och tror att jag ska avlida om jag så tar ett enda steg till. Det är minsann bara att bita ihop och mig igenom en sån dipp, för de går över. Och efter en dipp kommer en topp då benen går lätt. Så är det alltid. Jag ska numera ställa in en hastighet och antal minuter och bannemej springa som planerat. Tills tiden är nedräknad. Basta.

Idag ställde jag in på 9 km/tim och det motsvarar 6.4 min/km, i 45 minuter. Dessutom satte jag lutningen på 1 (av 10 tror jag) så i lite lite uppförsbacke sprang jag också. De sista tio minuterna var asjobbiga! Men jag gjorde det. Och jag är nöjd. Grymt nöjd. Pulsen låg mellan 160-175 ungefär. Det brukar den göra. I öronen njöt jag av Katie Melua. Ingen löpmusik alls egentligen, väldigt soft musik, men idag passade det mig. Förutom sista tio minutrarna då fick Sahara hotnight hjälpa mina ben fram.

Säga vad man vill om löpband, men det är ett bra sätt att bygga upp sin kondition med. Passar det kontrollfreak som jag är, helt perfekt. Utomhus är också underbart skönt att springa, men där kan jag 'fuska' stanna och stretcha, vila lite i uppförsbackarna. Stanna och kolla på havet... Det tillåter jag mig inte att göra på löpbandet, då är det kuta som gäller. Koll på klockan som räknar ner. Nästa gång blir det att höja till 9.2 eller 9.4 km/h och kanske springa i en timma. Fokus: Göteborgsvarvet i maj! 2.2 mil! Jesus amalia vad har jag gett mig in på?

Men himla kul att ha fått klart för mig hastighet/tempo. Nytändning och en kick att snabbt nå mitt mål. Jag har väldens bästa träningsguru :-) till henne kan jag skicka alla möjliga och omöjliga frågor, och hon har full koll!! Tack!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar